Két történetet kívánok megosztani, mindkettő az Államvasutakkal kapcsolatos. Az egyik esetben én kényszerültem fizetésre, míg a másik esetben a MÁV kényszerülne. 

1. Történt 2009 őszén, hogy az egyetemről egy hosszabbra sikerült proszeminárium (a KRE-ÁJK ilyennel rendelkezik az I. félévben) után a 20E jelzésű busszal kirongyoltam a Keletibe. Láttam, hogy a Lökösházára közlekedő gyorsvonatot lekésem (pedig ez az egyetlen gyorsvonat, ami Szolnokig nem áll meg), maradt a zónázó. Előző nap lejárt a Budapest-bérletem, a jegyem pedig kiegészítő volt csupán. Felugrottam a vonatra, gondolván, hogy majd kimagyarázom. Ez volt az első eset, hogy blicceltem vonaton. A vonaton nagyjából 18-20 jegyvizsgáló és 5-7 rendőr teljesített szolgálatot. A jegyvizsgálók főnöke közvetlenül a Keletiben, indulás után elkapott, és mire a váltókon átértünk, már ott lapult a zsebemben a 12.000 forintos bírság. A jegyvizsgáló ugyanis hamisnak találta a bérletemet, amit azonnal átvett. Kérte, hogy ha jót akarok magamnak és nem szeretnék feljelentést, hétfőn fizessem be. Rendben, a pénz összegyűlt, hétfőn nagyszüleimtől jöttem föl a Keletibe, be is fizettem azonnal a pénzt, a papírost jól eltettem. Nyugodt ütemben éltem tovább az életemet, egészen addig, amíg nem jött egy levél a MÁV-tól, hogy bérlethamisítás és egyéb jogcímek alapján fizessek be 15.000 forint bírságot haladéktalanul, különben behajtják. Levert a víz. Egyszer már befizettem! Írtam a cégnek egy panaszlevelet, miszerint egyszer már fizettem ezért bírságot, és különben is, nem hamisítottam bérletet (ti. ami miatt megbüntettek). Megkaptam a választ: nincs mese, haladéktalanul fizessek. Édesanyámmal - nem lévén önálló keresetem - felkerestük a MÁV illetékeseit, akik kedvesen közölték, hogy az üzletszabályzatuk értelmében bírságolhatnak kétszer ugyanazért. Ezt már ekkor aggályosnak tartottam, annyit sikerült elérnünk, hogy a bírság jelentősen csökkenjen (egy tanuló Budapest-bérlet + méltányossági büntetés), ezt azonnal be is fizettük. A téma itt lezárult.

2. 2010 nyarán érkeztem föl a barátnőmmel és egy baráti párral Sopronból. Igénybe vehettük volna a fesztivál látogatóinak biztosított különvonatot, mi mégis az IC-re szavaztunk - vesztünkre. Már Sopronból késve indultunk, de ezen még túltettük magunkat. A kocsi ajtajának rendszeres ütlegelésére Csorna környékén már nem reagáltunk. A Keletibe uszkve 30 perces késéssel érkeztünk, az addigi rutin szerint már álltunk is a pénztárakhoz, ahonnan tényleg kulturáltan az Ügyfélszolgálathoz küldtek a jegy árának visszatérítésével kapcsolatban (pár héttel előtte Nyíregyházán még azonnal visszakaptam a pótjegy árát). Ekkor kezdődött a perverzió: amint elmondtam a problémámat, kezembe nyomtak egy papírt, hogy töltsem ki. A papír a tipikus kitöltendő dolog, lehetetlen méretű rubrikákkal, apró betűkre szánt vonalazással. Nagy nehezen kitöltöttem, az ott dolgozó hölgy lefénymásolta a jegyemmel együtt, az eredeti dolgokat magánál tartotta, a fénymásolatokat ideadta. Ezzel a dolog le volt rendezve, vártuk a jegyek árának 25%-ának megérkezéséről szóló értesítést. 

Október 26-i keltezéssel kaptam egy levelet, hogy az utóbbi idők viszontagságos időjárása miatt az utaspanaszok megsokasodtak, emiatt lassabb a reakció. Itt már felforrt az agyam.

  • Amikor - aggályos, urambocsá' jogellenes módon - kétszer megbírságoltak, a két bírságolás között egy hét sem telt el.
  • Július óta tudtommal a nyári jégkárokon kívül csupán a MAL iszappakolása (mai hír: meghalt a tizedik áldozat.) jelentett a vasút számára problémát. 
  • A jégeső, illetve az egyéb, nyáron történt természeti változás azt mutatja, hogy a MÁV mennyire megteheti, hogy minden hiányosságát az időjárásra fogja. Télen a fagy és a hó jelent akadályt. Nyáron a meleg, egyebekben pedig az eső vagy a jég. Ezek minden államban megvannak, Szibériában pl. egész évben olyan hideg van, mint nálunk a keményebb tél folyamán - a vonatok közlekednek. 
  • A fentiek alapján kijelenthetem talán: nem tudok olyan körülményről, ami nehezítené egy egyszerű visszatérítés elbírálását. Négy hónap alatt csak el tudja valaki olvasni a kérelmem

 

Panaszlevelemmel hamarosan megkeresem a MÁV ügyfélszolgálati koordinátorát, mivel felháborítónak tartom, hogy

  1. négy hónap alatt - vis maior hiányában - képtelenek eleget tenni elbírálási kötelezettségüknek, amelyre 30 napjuk van,
  2. ezzel szemben az ügyfelet megfenyegetik és azonnali, kétszeri fizetésre kötelezik, amely büntetés nincs arányban a vétséggel (nagyjából 185 forint a jegy, amit a bérletem érvénytelensége miatt kellett volna vennem, ehhez képest hozzávetőleg 20.000 forintot fizettem bírság címén),
  3. szíves türelmemet kérik azért, mert egy intézkedéssel lehetetlenné teszik a vasúti menetjegyek, IC-pótjegyek árának visszatérítését és
  4. semmilyen joghatás nem kapcsolódik - érdemben - a MÁV szerződésszegéséhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://ipszilon.blog.hu/api/trackback/id/tr482426048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása